Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Dabaszinātņu nometnes “Garā pupa”.No 2019.gada 11. marta līdz 2019.gada 13.martam.

8.3.2.2/16/I/001

Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai

Dabaszinātņu nometnes “Garā pupa”

Tiskādu vidusskolas 1.-6. klašu skolēniem

No 2019.gada 11. marta līdz 2019.gada 13.martam.

 

Tiskādu vidusskolā projekta “Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” ietvaros no 2019.gada 11. marta līdz 13. martam jau otro reizi notika Dabaszinātņu nometne “Garā pupa” 1.- 6. klašu skolēniem. Nometnes nodarbības un pētījumi notika gan skolas telpās, gan izbraukuma vietās.


Katrs dienas rīts sākās ar rīta rosmi, kurā skolēni kārtīgi pamodās un sagatavojās dienas aktīvai darbībai. Pirmajā nometnes dienā pēc rīta rosmes un brokastīm skolēni devās izbraukuma ekskursijā uz maizes muzeju Aglonā. Vijas Kudiņas pavadībā skolēni uzzināja daudz jauna par maizi. Skolēniem tika sniegtas zināšanas par maizi un tās tapšanas procesu, par graudu sēšanu, novākšanu un kulšanu. Stāstījuma laikā izmantoja latviešu tautas sakāmvārdus, parunas, teikas un dziesmas. Labības iegūšanas procesu sadalīja vīriešu darbos un sieviešu darbos. Skolēni ar kustībām imitēja procesa posmus, iesaistījās izzinošā stāstījumā par graudu atpazīšanu un izgaršošanu, izmēģināja savas spējas darbā ar darbarīkiem, kurus izmantoja mūsu vecāki un vecvecāki. Skolēni izsekoja maizes ceļu no grauda līdz rudzu kukulītim, kuru paši izveidoja ar latviešu zīmēm un cepēji uzcepa katram līdzņemšanai.
Atgriežoties skolā skolēni uzzīmēja savu rudzu maizīti, ceptuvi, graudaugus un sacerēja dzejolīti, pasaciņu vai stāstījumu par redzēto.
Otrajā dienā skolēniem notika teorētiski pētnieciskā nodarbība: Maizes vēsture. Prezentācijas laikā skolēni nostiprināja savas jauniegūtās zināšanas par graudaugu sugu daudzveidību. Mācījās atpazīt labību pēc sēklas, ārējās uzbūves un izskata. Nodarbības praktiski pētnieciskajā daļā skolēni iepazinās ar pētījumu metodēm. Maizes pētījuma veikšanā skolēni noteica garšu, smaržu, noteica olbaltumvielas, ogļhidrātus, taukus, pH vidi un izpētīja etiķetes. Dienas nobeigumā skolēni praktiskajā nodarbībā gatavoja veselīgu našķi bez cukura, izmantojot parastas vielas – miltus, olas, sviestu, garšvielas, linsēklas, kaltētas dzērvenes, dateles un dažādus riekstus.
Trešajā dienā pētīja arī pārtikas produktus, kurus izmanto ikdienā savā uzturā – banānus, jogurtus, kotletes, desu u.c. Klasificēja tos pēc uzturvielām. Veica pētījumu, kurā noteica olbaltumvielas vai ogļhidrātus. Praktiskajā nodarbībā “Jautrā orientēšanās” skolēni, izmantojot daļu no kartes, meklēja stacijās pārējās kartes daļas, kurās bija dažādi jautri uzdevumi – par jauniegūtajām zināšanām krustvārdu mīklas veidā ar attēliem, kuru atbildes palīdzēja noteikt nākamās stacijas atrašanās vietu. Pēdējo uzdevumu paveicot, skolēniem sanāca skaists rudzu lauks.
Noslēdzošajā nodarbībā – radošajā darbnīcā – skolēni izveidoja skaistu dekoru. Radošie darbiņi tika izpildīti individuāli. Skolēniem bija iespēja realizēt brīvu pašizpausmi darbu izpildē. Attīstīja prasmes strādāt ar dabas materiāliem, papīru, dažādiem pārtikas produktiem un krāsām. Skolēni veidoja telpiskus darbiņus – telpu rotājumu tuvākajiem svētkiem – Lieldienām.
Katru dienu starp nodarbībām notika sporta aktivitātes, jautrās stafetes un kustību rotaļas, lai veicinātu veselīgu un fiziski aktīvu dzīves veidu.
Nometnes vadītāja Renāte Stikāne